Hem presentat el programa TALENT al I Congrés Internacional d’Altes Capacitats “Connectats. Talent i Altes Capacitats”, que s’ha organitzat a la ciutat de València. El nostre programa, en un congrés internacional. Sempre hem estat molt convençudes que la feina ben feta arriba molt lluny, i que el treball que es fonamenta en evidències és el que perdura. Però hem de dir que quan arriba un reconeixement que ve de més enllà de les parets de l’escola, ens sentim molt satisfetes.
Tot l’equip impulsor del projecte hem treballat de valent per visibilitzar les altes capacitats a les aules. Tots som molt conscients que no hi ha cap nen que sigui igual a un altre, però sovint ens costa d’entendre que l’alumnat amb altes capacitats pugui necessitar un programa per ser ben atès a l’escola.
La realitat de les altes capacitats és molt diversa, com ho és la de qualsevol altra necessitat educativa. Però els experts ens alerten que quan no detectem o donem resposta a les necessitats que tenen els alumnes amb aquest perfil, el seu futur pot ser molt fosc. Un nen d’altes capacitats que no és atès correctament pot acabar patint un fracàs escolar. Si no ens adonem de les seves necessitats, pot ser que el seu cervell, que connecta a una velocitat molt superior a la de la resta, el porti a viure en el neguit, la por i l’angoixa.
Totes les persones tenim un talent que cal cultivar perquè no es perdi. L’escola ha de vetllar perquè tots els nens i nenes tinguin reptes prou assequibles per poder-los assumir i prou difícils per poder-los ajudar a créixer. Què passa amb l’alumnat d’altes capacitats? Que aquests reptes, perquè puguin motivar-los i fer-los créixer en totes les dimensions, han d’anar en sintonia amb les necessitats específiques que tenen.
L’escola ha de vetllar perquè totes les necessitats educatives dels alumnes estiguin cobertes. I moltes mesures que van bé als nens i nenes d’altes capacitats, van bé també per a la resta de l’alumnat. Per això aquest programa incorpora moltes estratègies dins a l’aula que beneficien la totalitat de l’alumnat. No obstant, cada necessitat demana també unes accions específiques que cal cobrir per fer justícia amb la diferència de cada nen i nena. Des de sempre, aquesta resposta s’ha donat i es continua donant a les necessitats educatives que s’han fet més palpables a l’aula, les que dificulten a l’alumne assolir els aprenentatges. Amb el programa TALENT garantim que aquesta resposta es dona també a l’alumnat que moltes vegades passa desapercebut a les aules, que té unes necessitats concretes, tant a nivell acadèmic com sobretot a nivell emocional. Per això ens fa especial il·lusió veure que el programa té ressò. Això és una mostra que és un programa rigorós i fonamentat en investigació d’experts de molta vàlua.
Que el comitè científic d’un congrés internacional seleccioni el programa per ser presentat en una comunicació davant de tot el món, ens encoratja a seguir treballant per millorar-lo. Erasmus + ens ha ajudat a formar-nos i a acompanyar la creació d’aquest programa a foc lent. Podem dir que, hores d’ara, l’atenció a la diversitat al Col·legi El Carme és més forta i més completa.
Comments