Programa
Dislèxia
El Programa Dislèxia s'inclou dins de l'Atenció a la Diversitat de l'escola, i dona resposta a les necessitats educatives específiques de l'alumnat amb dislèxia. El programa engloba tant la detecció com la intervenció a l’escola i l’assessorament familiar.
1. Afavorir la detecció precoç de les dificultats de lectoescriptura i la dislèxia.
Cada any, a l’inici del segon trimestre es passa un screening a tota l’escola i es fa un estudi longitudinal dels casos. Per fer-ho, es dona pautes a tot el professorat.
2. Assessorar a les famílies per atendre als alumnes i informar de les característiques de la dislèxia.
Juntament amb l’EAP, es fa traspàs del diagnòstic i dels resultats de les proves aplicades. Així mateix, es fa un seguiment de les famílies a través de les tutories, “cafè tertúlies” i estant presents quan calgui.
3. Oferir estratègies que permetin la millora acadèmica.
S’assessora als mestres a l’hora d’elaborar un pla individualitzat, i es fa un treball intensiu amb el grup de dislèxia als alumnes de 3r i 4t.
El Programa dislèxia avarca els diferents agents implicats en l’educació dels alumnes, i que és emmarcat en els objectius: Alumnes, famílies i mestres.
La primera intervenció després de la detecció, es bassa en el seguiment emocional de l’alumne, en què el més important és fer coneixedor als alumnes de què es tracta la seva dislèxia i s’anima a conèixer-se a si mateixos sota la premissa que, si bé els pot semblar una dificultat a priori, tenen molt potencial per superar barreres i moltes qualitats que poden compensar-ho.
En un segon estadi es treballa les habilitats lectores per millorar una mica més i es fomenta un esforç extra en les últimes etapes de l’aprenentatge de la lectoescriptura.
Paral·lelament, i a partir de 5è EP en exclusiva, es treballen les estratègies compensatòries on s’ajuda a trobar aquells sistemes que permeten a cada alumne aprendre i gaudir de l’aprenentatge evitant tant la lectura com l’escriptura. Una de les grans estratègies que solen tenir èxit és l’ús de les tecnologies.