top of page
Search
  • Writer's pictureTiti del Olmo

Juguem?

Molts investigadors han parlat de la importància del joc. Segons Piaget, el joc és un mitjà que constitueix i enriqueix el desenvolupament intel·lectual. Ell mateix diu que els jocs es van fent més significatius a mesura que l’infant es va desenvolupant. Vigotsky diu que el joc és l’escenari pràctic a través del qual el desenvolupament social, afectiu i intel·lectual de l’infant es veuen compromesos amb les dimensions cognitives superiors com ara la intel·ligència, el llenguatge, el pensament, la memòria, la percepció, l’atenció, etc. Més enllà de la teoria, a l'escola el Carme sabeu que apostem per diferents metodologies i una d'elles és l'aprenentatge basat en el joc que utilitzem en cada una de les àrees del currículum.  És important destacar que no només usem el joc com una situació divertida sinó que també és una eina fonamental pel desenvolupament integral dels nostres infants. Juguem amb els números, amb les lletres, amb el cos i amb totes les eines i materials que ens proposen i ens ofereix l'escola.



Els nens i nenes creixen jugant i els hem d'acompanyar i guiar en els seus jocs. Però, la cultura del joc és exclusiva de l’escola? Evidentment, no.


És per això que us animen a jugar perquè els vostres fills i filles desenvolupin aquesta qualitat innat que tenim d'ençà que prenem consciència del món que ens envolta. Els hem de proporcionar temps, espais i recursos per jugar i afavorir un ambient saludable on els nens i nenes puguin explorar, descobrir, socialitzar, moure's...


En definitiva, créixer d'una manera significativa lligada sempre amb una emoció.

M’atreveixo a fer una proposta de jocs interessants, tots ells amb materials molt propis dels infants i fàcils d’aconseguir.

  • Jocs d’interior.

  • Jocs de cartes (parelles, famílies...).

  • Jocs de paraules (penjat, endevinalles, paraules encadenades...).

  • Joc de l’amagatall (dins a casa hi podem trobar milions d’amagatalls que no coneixem).

  • Tarda de cinema (amb crispetes i ben tapats amb la manteta).

  • Teatre familiar (on es poden intercanviar els rols de la família).

  • Cuiners en acció (on es pot triar un menú de cap de setmana i preparar-ho entre tots).

  • Jocs dins el cotxe (contar cotxes o camions, mirar les marques, veig-veig...).

  • Jocs d’exterior.

  • Jocs de pilota (practicant qualsevol esport o simplement fer jocs amb ella com per exemple el joc de la bomba, de la pilota enverinada, pilota presonera...).

  • Curses de sacs, de relleus, d’obstacles... totes elles al parc o al camp.

  • Recerca de tresors amagats prèviament per un membre de la família.

  • Ruta en bicicleta o ruta caminant.

  • Frisbee al parc.



Efectivament, la forma en què les famílies interaccionen amb el joc pot tenir conseqüències molt importants per a l’èxit escolar dels infants. En aquests jocs es transmeten estils i valors que si es fan inconscientment, a través d’un ús continu, esdevenen pràctiques i vivències en la vida quotidiana familiar. Aquestes pràctiques fomenten un benestar emocional molt positiu on tots els integrants experimenten sentiments de plaer, alegria, diversió i felicitat. Això si, també és molt important afrontar i superar, a través del joc, situacions difícils (com perdre una partida) fent servir la capacitat d’adaptació i superació de nous reptes.


Els infants que experimenten totes aquestes emocions amb regularitat tendeixen a tenir nivells més baixos d’estrès i ansietat.


Som-hi famílies! A compartir aquests moments d’alegria i de gaudi i així enfortir els lligams familiars!

 

I ara qui vulgui jugar,

que fiqui el dit aquí:

 

La Titi del Olmo és mestra d’infantil. Ha estat durant molts anys tutora d’I3 i gaudeix molt amb els més petits de la casa.. La seva passió és educar els nens i nenes des de la proximitat, l’alegria i el moviment.

193 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page