“Al meu fill no li agrada llegir”, “llegir és avorrit”, “quan agafo un llibre m’adormo”, “llegir no és lo meu”... Segur que alguna vegada heu dit o escoltat frases d’aquest tipus i us heu plantejat què fer per poder revertir la situació. Tot i que és complicat, la clau recau en veure la lectura des d’una vessant positiva. Sabeu que aproximadament llegim més de 100.000 paraules sense gairebé adonar-nos-en? Llegir ens acompanya en el nostre dia a dia, en forma part i, per tant, és una necessitat entrenar aquesta habilitat. A l’escola, ajudem els nens i nenes a poder afrontar tot tipus de situacions amb una lectura àgil i entenedora, però també els fem estimar els llibres i que aquests connectin amb les seves emocions. Gaudir amb el simple fet de llegir.
Moltes vegades, el desinterès que els joves tenen per la lectura té a veure amb l’entorn en què es mouen. Tant a casa com a l’escola, és important que tinguin figures referents que estimulin la seva curiositat i ensenyin a valorar els missatges, els conceptes i les històries que ens han d’explicar les lletres i paraules gravades en els llibres. Des de l’escola, professors i alumnes de tots els cursos de l’ESO ens vam posar d’acord, ara farà 3 anys, per impulsar un club de lectura. L’objectiu d’aquesta iniciativa és estimular l’esperit lector dels nostres joves i que trobin en la lectura una font de plaer i inspiració.
La participació en aquesta activitat és voluntària, amb l’ànim de no pressionar els joves a venir, i que la seva participació sorgeixi del més pur amor o curiositat per la lectura i la varietat d’activitats que es duen a terme a les trobades. Aquesta estima cap als llibres és una part dels nostres joves que podem treballar professors i famílies, per fer-los agafar un hàbit saludable i que s’animin a participar amb altres alumnes més enllà de l’aula, com és el cas del nostre club de lectura. Espais organitzats per alumnes i per als alumnes amb el suport dels educadors, per treure’n el màxim profit a l’experiència.
Vivim en un món digitalitzat i no podem fugir-ne. El canvi cultural també passa per conviure el paper amb els dispositius electrònics i potser fer més propera la lectura als joves. Quan un fill ens demana comprar un ebooks és un bon moment per obrir la ment i donar pas a una realitat on es navega entre pàgines i pantalles, sense abandonar el tangible i buscant un equilibri.
En qualsevol d’aquest casos, llegir ens obre la ment i el cor. Llegir és somniar amb el món que volem, crear possibilitats i connectar amb la realitat.
La Nàdia Ortiz és tutora i professora de llengua de secundària. Organitza un Club de Lectura amb els adolescents a l’escola. A més, acompanya l’alumnat amb dislèxia en aquesta etapa.
La Montse González és professora de llengua a secundària i també organitza el Club de Lectura. És la coordinadora del primer cicle de l’ESO.
Comments